گفتگو با مهندس بخشایش، نامزد دومین دوره انتخابات اتحادیه صنف رایانه استان یزد


یزدفردا "باتوجه به اعلام رسمي كميسيون نظارت استان يزد و انجمن نظارت بر انتخابات اتحاديه هاي صنفي، انتخابات اتحاديه صنف رايانه يزد از ساعت 09:00 لغايت 16:00 روز پنجشنبه مورخ 26 آذر 1388 در محل حسينيه جنب مسجد روضه محمديه(حظيره) برگزار مي گردد .
«تلاش نمودیم تا نقطه نظرات، ديدگاهها و برنامه های نامزدها این دوره اتحادیه را منعكس نمايیم که ماحصل موضوع را باهم مرور می کنیم

نام و نام خانوادگي: محمدرضا بخشایش
سال تولد: 1348
تحصيلات : لیسانس فیزیک اتمی
عنوان مركز: شرکت صدرسیستم یزد
سمت كاري: مدیرعامل
سوابق فعاليتهاي اجرايي: این شرکت از سال 1362 تحت نام موسسه فنی تکنوالکترونیک شروع به فعالیت نمود و به نام شرکت بدرسیستم و سپس صدر سیستم تغییر نام داد.
سابقه عضويت در نهادهاي مرتبط با فناوري اطلاعاتو
عضویت در شورای عالی انفورماتیک بیش از 17 سال.
عضویت در انجمن شرکتهای انفورماتیک بیش از 12 سال.
دارای پروانه بهره برداری از وزات صنایع و معادن بیش از 12 سال.
عضویت در هیات حل اختلاف اداره کار و امور اجتماعی به مدت 3 سال.
عضویت در هیات حل اختلاف سازمان تامین اجتماعی بیش از سه سال.
عضویت در اتحادیه صنف ماشینهای ادارای بیش از 12 سال.
عضویت در سازمان صنفی رایانه استان یزد بیش از 4 سال.
عضویت در اتحادیه صنف رایانه استان یزد بیش از 4 سال.
ریاست شورای انتظامی سازمان نظام صنفی رایانه ای استان بیش از 4 سال.
عضویت در هیات مدیره انجمن فناوری اطلاعات خانه صنعت و معدن بیش از 4 سال.

سوالات مشترك
1.اهم برنامه هاي مدنظر خود را در خصوص مديريت صنف رايانه ارايه نماييد
الف: وفاق و همدلی بین نهادهای موازی صنف رایانه ای نظیر اتحادیه و نظام.
ب: با توجه به پایین بودن نرخ سود حمایت از همکاران جهت بالابردن سود در حد عرف و قوانین جاری کشور.
ج: تعیین نرخ نامه و ضوابط جهت همکاران صنفی در خصوص خدمات و زحماتی که متقبل می شوند.
د: جلوگیری از ورود و عرضه کالاهای غیرمرغوب.
و: جلوگیری از رقابت ناسالم مخصوصا زیرفروش و نرخ شکنی.
ز: تاکید بر ممانعت از جابجایی نیروهای انسانی بین شرکتها و همکاران و اجرای ضابطه مند این امر.
ک: جلوگیری از صدور بی رویه پروانه کسب.

2.تحليل خود در مورد مهمترين نقاط قوت فناوري اطلاعات استان يزد را مطرح نماييد
با توجه به اینکه بیش از 14 مرکز آموزش عالی در خصوص تربیت و آموزش رشته فناوری اطلاعات در استان یزد فعالیت می نماید و با عنایت بر پتاسیل نسبتا قوی استان، چنانچه بتوان کارآفرینی در این حوزه را مورد توجه قرار داد و دولتمردان نسبت به موضوع حساس کرد، منشا تحولاتی خواهد بود.

3.نظرتان در خصوص نقاط ضعف هاي فعلي استان يزد در زمينه فناوري اطلاعات شرح دهيد
با عنایت به اینکه تا پایان سال 87 حدود 750 مرکز فعال فروش رایانه شناسایی گردیده است و متاسفانه تنها کمتر از نیمی ازآن دارای پروانه می باشند ، چنانچه بتوان در این خصوص تدابیری اندیشید که هم مصرف کنندگان و هم همکاران متحمل آسیبهای ناشی از خرید برخی کالاهای نامرغوب و خدمات نامتناسب نگردند، به طور یقیین، باعث دلگرمی همکاران قانونمند و مشتریان خواهد شد.

4.مهمترين چالشهاي پيش روي آي تي در كشور و به خصوص در استان را مطرح نموده و راهكارهاي مواجهه با چالشهاي مذكور را مطرح نماييد.
داعیه مسوولین محترم دولتی مبنی بر حمایت این قشر و عملا عدم همکاری برخی از آنها با واحدهای قانونمند و کارآفرین نظیر خرید برخی از ادارات و شرکتها از شرکتهای غیربومی در خارج از استان و یا خرید از شرکتها و موسسات فاقد هویت و مجوز قانونی، باعث ارایه محصولات بدون کیفیت و کاهش سطح کیفی کار شده است.

5.نقش و رويكردي كه تشكلهاي صنفي براي توسعه فناوري اطلاعات دارند از نظر شما چيست
قطعا نقش موثری دارا می باشند، هنگامی که صنوف یک تشکل صنفی قوی و کارآمد داشته باشند نباید نگران شرایط بد پیش بینی نشده در بازار و مسائل حاشیه ای باشند که می تواند باعث بروز مشکلات عدیده ای شود و عملا تشکلهایی به جهت حمایت از همکاران صنفی ایجاد می گردد و می تواند پل ارتباطی مستحکمی بین دولت، اعضا و مصرف کننده باشد.

6.با توجه به تنوع در حوزه فناوري اطلاعات ، با مدنظر گرفتن مزيتهاي نسبي و پتاسيلهاي فعلي استان، تصور مي كنيد استان يزد در كدام شاخه ها بيشتر و بهتر مي تواند پيشرفت كند و راهكارهها پشنهادتان چيست:
خوشبختانه همشهریان یزدی در اغلب رشته ها درخشیده اند و نمی توان رشته خاصی را نام برد ولی این را به جرات می گوییم در هر زمینه که زیرساختارهایی فراهم باشد ، یزد می تواند شاخص قابل توجهی در کل کشور بشودو لیکن یزد با توجه به بافت اقلیمی خود در صنایع نوین می تواند جایگاه خوبی داشته باشد.

7.نظرتان در خصوص تعامل بخش دولت با بخش خصوصي در حوزه فناوري اطلاعات وراهكارهاي پيش رو مطرح نماييد.
اگر واژه تعامل از حرف برون آید و بدان عمل شود قطعا باعث بروز جهشهای قابل تأملی در این راستا هستیم و بهتر است در این زمینه به کشورهای جهان که این تعامل را ساخته اند بهره گیریم نظیر هند، مالزی، ترکیه و ... که همواره در شناسایی مشکلات بخش خصوصی خود پیشگام شده اند و نتیجه آن را گرفته اند. به طور مثال هند، درآمد فروش نرم افزار و بازیهای رایانه ای و محصولات آی تی آن نزدیک به درآمد صادرات نفت شده است، مطالعات نشان داده است که آنها در کنار بخش خصوصی خود بوده اند نه مقابل آن، حتی روشهای کاهش پرداخت مالیات را آموزش می دهند.

مقوله اي كه خود بر آن اذعان داريد و در اين سوالات مطرح نشده است را طرح و پاسخ دهيد.
چنانچه دیدگاه خود را فراتر از استان ببریم، قطعا برخی از حساسیتها و مسائل حاشیه را که باعث رکود این رشته می گردد را نخواهیم داشت، ضمن اینکه اجازه رشد به اغلب فعالین صنفی باعث تقویت جایگاه آنها در استان و کشور می گردد، به قولی «جهانی بیاندیش، منطقه ای عمل کن.»

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا